چندرسانه ای

بررسی شکاف‌های درونی جامعه صهیونیستی (1)

گتوی روس در اسرائیل

بسیاری از مهاجران روس که به اسرائیل آمدند تبار یهودی نداشتند بلکه برای حل مشکل جمعیتی قدم به سرزمین های اشغالی گذاشتند. آنان فرهنگ خود را بسیار بالاتر از فرهنگ اسرائیلی می‌دانند.

جامعه صهیونیستی اسرائیل، جامعه ای چندپاره بوده و این مسئله به میزانی است که نافذ ابو حسنه محقق مرکز پژوهش های استراتژیک فلسطین معتقد است که در نهایت به جنگ داخلی خواهد انجامید؛ در این راستا بر آن شدیم تا به صورت هرچند اجمالی یکی از مهم ترین کشمکش های پیش روی جامعه رژیم اشغالگر قدس یعنی مهاجران روس را بررسی نماییم.

انتفاضه الاقصی در سال 2000 حس خودبرتربینی روس‌ها نسبت به مزراخی ها و شکاف‌های درونی جامعه یهودیان را اندکی التیام بخشید و موجب شد عده‌ی زیادی از این مهاجران به ارتش اسرائیل ملحق شوند؛ این امر کشمکش میان روس‌ها و سایر گروه‌های یهودی را کاهش داد اما همچون دیواری میان روس‌ها و اعراب جدایی انداخت.

در سال‌های پیش و پس از تأسیس اسرائیل اتحاد شوروی کمک کرد تا جمعیت‌های قابل‌توجهی از کشورهای تازه استقلال یافته به فلسطین مهاجرت کنند. تا جایی که «در اواسط سال 1948 به نمایندگان اسرائیل در اروپای شرقی اطلاع داده شد که کل بلوک شرق علاقه‌مند است نه تنها در کار مهاجرت به یهودیان کمک کند، بلکه آماده است قبل از مهاجرت آنها را ازنظر نظامی آموزش دهد.»

جودی مالتز در یک گزارش ویژه برای هاآرتص شرط پذیرش آمریکایی‌ها برای حمایت‌های مالی گسترده به برنامه مهاجرت یهودیان به اسرائیل را، همکاری دولت عبری و پذیرش ملاقات مستقیم با نمایندگان سازمان آزادی‌بخش فلسطین (ساف) در کنفرانس صلح مادرید مطرح می‌کند.

آویدگور لیبرمن

آویگدور لیبرمن نیز در سال 1999 حزب اسرائیل بیتنانو را بنیان نهاد. این دو حزب که نژاد و قومیت روس را مهم‌ترین منبع سیاسی خود معرفی می‌کنند، راست‌گرا محسوب می‌شوند.

خاخام الی بن داهن

خاخام الی بن داهن، مدیر وقت دادگاه‌های خاخامی و نائب وزیر وزارت امور مذهبی اسرائیل و نماینده‌ی کنست، معتقد است که ترس از مسئله‌ی دموگرافیک سبب شد که ما دست به دامن امور سخیفی چون اعطای حقوق کامل، مالکیت مسکن، فرصت‌های شغلی برای افزایش جمعیت یهودیان در اسرائیل شویم.

ماجد الحاج

پروفسور ماجد الحاج، رئیس مرکز پلورالیسم فرهنگی دانشگاه حیفا، معتقد است که موج گسترده مهاجرت روس‌ها در دهه‌ی 90 در زمان دولت لیکود و پس از انتفاضه نخست و تلاش سردمداران برای غلبه بر اکثریت فلسطینیان ساکن کرانه غربی رود اردن و نوار غزه و نیز داخل سرزمین‌های اشغالی شکل گرفت.

نه تنها اندکی پس از ورود روس‌ها به فلسطین شاهد فروش غذاهای غیر کوشر همچون خوک هستیم، بلکه افراط این افراد در مصرف مشروبات الکلی مشکلات جنایی و حقوقی بسیاری را به دنبال داشته تا جایی که دولت را وادار به وضع قوانینی برای کنترل بدمستی کرده است.

مهاجران روس قریب به 1.03 میلیون نفر از جمعیت 8.059 میلیونی اسرائیل را تشکیل می‌دهند که بدین ترتیب بیشترین میزان جمعیت مهاجر را به خود اختصاص داده‌اند. شایان ذکر است که کمونیسم ریشه‌ای عمیق در ایجاد و جهت دهی به مرام صهیونیستی دارد.

ایسر هارل، یکی از رؤسای اسبق و بنیان‌گذار موساد و اسرائیل، می‌گوید: «ما خودمان گروهی از روس‌ها بودیم. روس‌های سوسیالیست.»[4]الکس تنتسر، فعال سیاسی اسرائیلی روس تبار، نیز مدعی است که تا زمان اسحاق رابین، بسیاری از وزرا را مهاجران روس یا لهستانی تشکیل می‌دادند.

روس‌ها، اما ازلحاظ فرهنگی تأثیر بسیار گسترده‌ای بر اسرائیل گذاردند. بسیاری از مهاجران متخصصین رشته‌های هنر بودند؛ کمپانی تئاتر گشر را شاید بتوان مهم‌ترین نمونه ارتباط فرهنگی مهاجران روس و سایر گروه‌های اسرائیل دانست.

اشندارز تصفادیا (Erez Tzafadia)، استاد دیپلماسی عمومی کالج ساپیر(College of Sapir ) در کتاب اسرائیل پس از 1980 می‌نویسد: «بسیاری از مهاجران شوروی سابق از دیدگاه یهودیت ارتدکس، یهودی محسوب نمی‌شوند؛ اگرچه رقم دقیق این افراد مشخص نیست اما 35 تا 80 درصد از مهاجران را تشکیل می‌دهند.»

خاخام موشه ابوطبول

خاخام موشه ابوطبول می‌گوید: « تنها امتیاز مهاجران روس، نقش آنها در انتخابات است؛ بدین‌صورت که احزاب سکولار برای غلبه بر گروه‌های دیندار و حریدی نیاز به جمعیت دارند و روس‌ها این مشکل را تا حدودی جبران می‌سازند. »

عده‌ای راه‌حل را در مهاجرت معکوس از اسرائیل می‌دانند چنان که به گزارش روزنامه معاریو، 50 هزار یهودی روس به سرزمین های پیشین خود بازگشتند و در 5 سال اخیر میانگین مهاجرت از روسیه به اسرائیل 75 درصد کاهش داشته است. و گروهی دیگر، راه مبارزه سخت را برگزیده، خطوط قرمز اسرائیل را زیر پا گذارده، اقدام به تشکیل گروه‌های نئو نازی و ضد یهود در داخل سرزمین‌های اشغالی کرده‌اند.

ناتان شارانسکی

در عرصه‌ی سیاست دو حزب اسرائیل بعالیا (اسرائیل در مهاجرت) و اسرائیل بیتنانو (اسرائیل خانه‌ی ما) توسط مهاجران روس پدید آمد؛ اسرائیل بعالیا توسط ناتان شارانسکی در سال 1996 پدید آمد در نهایت در لیکود ادغام شد. این حزب توانست در همان دهه‌ی 90 خود را به عنوان بزرگترین گروه متمایز مطرح کند.

 

به گزارش هاآرتص مهاجران روس قریب به 1.03 میلیون نفر از جمعیت 8.059 میلیونی اسرائیل را تشکیل می‌دهند که بدین ترتیب بیشترین میزان جمعیت مهاجر را به خود اختصاص داده‌اند. شایان ذکر است که کمونیسم ریشه‌ای عمیق در ایجاد و جهت دهی به مرام صهیونیستی دارد؛ اندرو و ولسلی کاکبورن نویسندگان کتاب جنجالی ارتباط خطرناک می‌نویسند: «بسیاری از بنیان‌گذاران این کشور (اسرائیل) در محلی واقع در حدود 500 مایلی مینسک (پایتخت بلاروس) متولد شده‌اند. آن‌ها به همراه خود نه تنها یک ایمان سوزان به صهیونیسم بلکه اعتقاد به انقلاب سوسیالیستی را نیز آوردند.» و سپس مدعی می‌شوند که دیوید بن گوریون با نام اصلی دیوید گروئن متولد شهر پلانسک[1]، بنیان‌گذار پوعالای صهیون[2] بوده است.[3]

 

 

این ارتباط گسترده به‌گونه‌ای است که ایسر هارل، یکی از رؤسای اسبق و بنیان‌گذار موساد و اسرائیل، می‌گوید: «ما خودمان گروهی از روس‌ها بودیم. روس‌های سوسیالیست.»[4]الکس تنتسر، فعال سیاسی اسرائیلی روس تبار، نیز مدعی است که تا زمان اسحاق رابین، بسیاری از وزرا را مهاجران روس یا لهستانی تشکیل می‌دادند. پس از جنگ جهانی اول نیز، موج یهودیان سرازیر به فلسطین از کشورهای بلوک شرق اعتقاد اشتراکی و ضد سرمایه‌داری داشتند و در قرن نوزدهم میلادی مزارع اشتراکی موسوم به کیبوتص را با حمایت خاندان روچیلد تشکیل دادند.[5]

 

در سال‌های پیش و پس از تأسیس اسرائیل اتحاد شوروی کمک کرد تا جمعیت‌های قابل‌توجهی از کشورهای تازه استقلال یافته به فلسطین مهاجرت کنند. تا جایی که «در اواسط سال 1948 به نمایندگان اسرائیل در اروپای شرقی اطلاع داده شد که کل بلوک شرق علاقه‌مند است نه تنها در کار مهاجرت به یهودیان کمک کند، بلکه آماده است قبل از مهاجرت آنها را ازنظر نظامی آموزش دهد /.../ گرچه راه حل شخصی استالین برای آرزو و خواست یهودیان در جهت ایجاد یک وطن، خلق یک کشور یهودی در سیبری شرقی بود.»[6]

 

بر اساس گزارش سازمان سیا، کمک‌های نظامی گسترده هم از طریق حکومت کمونیستی چکسلواکی به اسرائیل می‌رسید که هواپیماهای جنگی متعلق به جنگ جهانی دوم، نظیر مستر اشمیت و اسپیت فایر که هسته‌ی مرکزی نیروی هوایی اسرائیل را تشکیل می‌دادند به این کشور روانه می‌داشت.[7]کاکبورن ها پس از آوردن شواهد در انتها چنین نتیجه می‌گیرند که از میان سه عامل حیاتی ایجاد اسرائیل یعنی پول، جمعیت و اسلحه، دو عامل اخیر توسط کمونیست‌ها و تنها عامل اول از سوی ایالات‌متحده تأمین شده است.[8]دکتر یولا لرنر، پژوهشگر علوم اجتماعی و مهاجرت روس ها به اسرائیل، در مصاحبه‌ای با الجزیره[9] مسئله مهاجرت به اسرائیل را به دو دلیل، امری حیاتی برای این رژیم می‌داند:

 

  • مسئله جمعیت شناختی و دموگرافی منطقه

  • معرفی اسرائیل به عنوان ملجا قوم یهود[10]

 

علاوه بر این روس ها که غالباً دارای تحصیلات عالیه و صاحب فن بودند به اقتصاد دولت عبری کمک شایانی نمودند.[11]یعقوب کیدمی، مأمور یگان ناتیو[12] در شوروی سابق، در مصاحبه با الجزیره به خاطر می‌آورد که با نخست‌وزیر و وزیر اقتصاد وقت اسرائیل صحبت کرده و آسیب‌پذیری جدی اسرائیل در صورت عدم مهاجرت یهودیان روس را به آنها گوشزد کرده بود. وی ادامه می‌دهد:

 

 «زمانی که من در امر مهاجرت به اسرائیل کار می‌کردم هدف ما این نبود که چه کسی تمایل به مهاجرت به اسرائیل دارد بلکه تنها امر مهم، مهاجرت به اسرائیل بود که به اعتبار و آبادانی آن بیانجامد و برای نیل به این هدف هر کار قانونی و غیرقانونی انجام می‌دادیم.»

 

پروفسور ماجد الحاج، رئیس مرکز پلورالیسم فرهنگی دانشگاه حیفا، معتقد است که موج گسترده مهاجرت روس‌ها در دهه‌ی 90 در زمان دولت لیکود و پس از انتفاضه نخست و تلاش سردمداران برای غلبه بر اکثریت فلسطینیان ساکن کرانه غربی رود اردن و نوار غزه و نیز داخل سرزمین‌های اشغالی شکل گرفت. ضمن اینکه وی دلیل اصلی مهاجرت را دافعه شوروی می‌داند نه جاذبه اسرائیل؛ عواملی چون عدم وجود ثبات سیاسی و اقتصادی و نگرانی نسبت به آینده نسل‌های بعد در اتحاد جماهیر شوروی.

 

 

جودی مالتز در یک گزارش ویژه برای هاآرتص شرط پذیرش آمریکایی‌ها برای حمایت‌های مالی گسترده به برنامه مهاجرت یهودیان به اسرائیل[13] را، همکاری دولت عبری و پذیرش ملاقات مستقیم با نمایندگان سازمان آزادی‌بخش فلسطین (ساف) در کنفرانس صلح مادرید مطرح می‌کند.[14] این اجلاس در تاریخ 1991 برگزار شد (یک سال پس از مهاجرت گسترده سال 1990) که به امضای قرارداد صلح اسلو در سال‌های 1993 تا 95 انجامید.

 

در همین راستا سیاست‌های اداره مهاجرت ایالات‌متحده در سال 1989 تغییر کرد؛ پیش از آن پناهندگان از شوروی سابق تحت عنوان پناهندگی سیاسی از سوی امریکا مورد استقبال قرار می‌گرفتند اما در اکتبر 1989 ادوین میس(Edwin Meese) اعلام کرد که ایالات متحده قصد دارد از شمار پذیرش پناهندگان شوروی بکاهد[15] بنابراین روس‌ها گزینه‌ی دیگر چون فرانسه، آلمان و امریکا را از دست داده، برای فرار از حکومت آهنین کمونیستی به اسرائیل مهاجرت کردند.

 

 

دکتر یولا لرنر می‌گوید این موج مهاجرت نه تنها نسبت دموگرافیک در مقابل اعراب، بلکه در مقایسه با یهودیان شرقی (مزراخی ها) را هم دستخوش تغییر کرد.این مهاجران با تمامی گروه‌های دیگر تفاوت داشتند؛ ماجد الحاج می‌گوید یهودیان روس، اسرائیل را در مقابل یک تنگنا جدید قراردادند. شاید بتوان علت اصلی این مشکل را عدم حل شدن روس‌ها در جامعه‌ی اسرائیل دانست. الکس تنتسر بیان می‌دارد که این دیدگاه روس‌ها که فرهنگ خود را بسیار بالاتر از فرهنگ اسرائیلی می‌دانستند همچنان وجود دارد اگرچه باگذشت زمان رنگ‌باخته است. خاخام موشه ابوطبول، رئیس حزب شاس در شهر بیت شمش، می‌گوید: «ما با آمدن روس‌ها مشکلی نداریم بلکه بیایند و بمانند، مشکل زمانی است که بخواهند فرهنگشان منحصر و دست‌نخورده باقی بماند.»

 

گای بن پورات (Guy Ben Porat )استاد دیپلماسی عمومی و مدیریت دانشگاه بن گوریون و یکی از نویسندگان اسرائیل پس از 1980[16] می‌نویسد روس‌ها برخلاف مهاجران مزراخی به سرعت شروع به ایجاد تشکل‌های مختلف برای حفظ هویت روس خود نموده و به تأسیس حزب سیاسی بلافاصله پس از ورودشان به اسرائیل، فروشگاه‌های زنجیره‌ای و رسانه‌های مخصوص به خود همت گماردند.[17]دکتر یولا لرنر می‌گوید روس‌ها کوشر[18] را رعایت نمی‌کنند و سکولار هستند.

 

خاخام الی بن داهن، مدیر وقت دادگاه‌های خاخامی و نائب وزیر وزارت امور مذهبی اسرائیل و نماینده‌ی کنست، معتقد است که ترس از مسئله‌ی دموگرافیک سبب شد که ما دست به دامن امور سخیفی چون اعطای حقوق کامل، مالکیت مسکن، فرصت‌های شغلی برای افزایش جمعیت یهودیان در اسرائیل شویم.

 

 

یولا لرنر می‌گوید: مهم نبود که مهاجران یهودی و دین‌دار باشند بلکه صرفاً عرب نباشند و یا اینکه از میان تحصیل‌کردگان اروپایی باشند. ارز تصفادیا (Erez Tzafadia)، استاد دیپلماسی عمومی کالج ساپیر(College of Sapir ) در کتاب اسرائیل پس از 1980 می‌نویسد: «بسیاری از مهاجران شوروی سابق از دیدگاه یهودیت ارتدکس، یهودی محسوب نمی‌شوند؛ اگرچه رقم دقیق این افراد مشخص نیست اما 35 تا 80 درصد از مهاجران را تشکیل می‌دهند.»[19]لازم به ذکر است که این افراد بر اثر قانون «حق بازگشت» تحت عنوان عوله[20]، یهودی محسوب می‌شوند؛ این قانون پس از کشمکش‌های فراوان میان دین‌داران و سکولارها در 1970 تصویب شد و حتی شامل همسر و سایر خویشاوندان مهاجران یهودی هم می‌شود.[21]

 

این امر خود کشمکش‌های تند و خونین دین‌داران و سکولارها را شدت می‌دهد و بر حس بیگانگی روس‌ها از جامعه‌ی اسرائیل می‌افزاید. خاخام موشه ابوطبول می‌گوید: «به مهاجران روس، یهودی اطلاق نمی‌شود بلکه آنها را بدون قاعده (به اسرائیل) پذیرفته‌اند؛ بخشی از آن‌ها می‌خواستند تا از حکومت آهنی شوروی فرار کنند و در مورد عده‌ای صرفاً احتمال می‌رفت که جد مادربزرگشان یهودی باشد.» بنابراین نه تنها اندکی پس از ورود آنها به فلسطین شاهد فروش غذاهای غیر کوشر همچون خوک هستیم، بلکه افراط این افراد در مصرف مشروبات الکلی مشکلات جنایی و حقوقی بسیاری را به دنبال داشته تا جایی که دولت را وادار به وضع قوانینی برای کنترل بدمستی کرده است.

 

 

مشکلات پیش روی جامعه‌ی روس تنها در سکولار بودن روس‌ها خلاصه نمی‌شود بلکه این افراد در زمینه‌ی اشتغال نیز با مشکلات جدی مواجه‌اند؛ دکتر والنتن واینبرگ، نایب رئیس شهرداری حیفا[22] که خود نیز روس است از این مهم پرده برمی‌دارد که بسیاری از مهاجران روس و به خصوص جوانان نمی‌توانند شغلی مناسب حرفه‌شان بیابند. به گزارش ارز تصادیا، میزان بیکاری در میان این مهاجران به مراتب از ساکنان اسرائیلی بیشتر است؛ در 1999، 11 درصد از مردان و 13 درصد از زنان مهاجر از شوروی، یعنی 40 درصد بیش از متوسط یهودیان اما کمتر از اعراب، نتوانستند در اسرائیل شغل پیدا کنند. این روس‌ها هرچه مدت دوره اقامتشان در اسرائیل کمتر بوده باشد، کمتر از شانس یافتن شغل مناسب برخوردارند تا جایی که کسانی که بیش از ده سال اقامت داشته‌اند، شانسی برابر با سایر اسرائیلی‌ها دارند. با این حال متوسط درآمد ماهیانه‌ی خانواده‌های روس در اسرائیل 40 درصد از اسرائیلی‌ها کمتر است.[23] گذشته از این الکس تنتسر هماهنگی میان شغل و تخصص را در میان تنها 20 درصد از این مهاجران گزارش می‌کند که این خود موجب مهاجرت معکوس از اسرائیل شده است.

 

در عرصه‌ی سیاست دو حزب اسرائیل بعالیا (اسرائیل در مهاجرت) و اسرائیل بیتانو (اسرائیل خانه‌ی ما) توسط مهاجران روس پدید آمد؛ اسرائیل بعالیا توسط ناتان شارانسکی در سال 1996 پدید آمد در نهایت در لیکود ادغام شد. این حزب توانست در همان دهه‌ی 90 خود را به عنوان بزرگترین گروه متمایز مطرح کند. آویگدور لیبرمن نیز در سال 1999 حزب اسرائیل بیتنانو را بنیان نهاد. این دو حزب که نژاد و قومیت روس را مهم‌ترین منبع سیاسی خود معرفی می‌کنند، راست‌گرا محسوب می‌شوند.[24]

 

 

نفوذ روس‌ها در اسرائیل به‌گونه‌ای است که طبقه عوام در اسرائیل معتقدند روس‌ها اسرائیل را کنترل می‌کنند؛ چنان که شارنسکی هدف خود را از ایجاد حزب اسرائیل بعالیا اثبات نادرست بودن اتهامات مبنی بر مافیای سیاسی روس در اسرائیل مطرح می‌کند.[25]گفته می‌شود حزب راست‌گرای اسرائیل از موج مهاجرت روس‌ها به دو دلیل به‌شدت استقبال کردند:

 

  • اول این عقیده که مهاجرانی که از شوروی آمده‌اند از یک نظام کمونیستی برخاسته‌اند که از لحاظ سیاسی راست‌گرا محسوب می‌شود.

  • دوم، این تصور که مهاجران روس بیش از ساکنان اسرائیل نسبت به فرایند صلح با اعراب بدبین هستند.

 

اما جبهه‌ی راست پس از ظاهر شدن نشانه‌های تمایل مهاجران جدید به اتخاذ سیاست‌های سوسیال دموکرات، از انتظارات پیشین خود مأیوس شدند.[26]خاخام موشه ابوطبول می‌گوید: تنها امتیاز مهاجران روس، نقش آنها در انتخابات است؛ بدین‌صورت که احزاب سکولار برای غلبه بر گروه‌های دیندار و حریدی نیاز به جمعیت دارند و روس‌ها این مشکل را تا حدودی جبران می‌سازند. لیونید براویتسون، رئیس جمعیت مستقل «با تو و به خاطر تو» که مدعی است برای کمک به مهاجران این موسسه را ایجاد کرده، هدف نهایی را فاش کرده می‌گوید: «ما می‌خواهیم نسل آینده‌ی سیاسیون اسرائیل، روس زبان باشند چراکه معتقدیم وجود روس زبان‌ها در همه‌ی زمینه‌ها (ازجمله سیاست) باعث تغییر چهره‌ی اسرائیل می‌گردد.»

 

انتفاضه الاقصی در سال 2000 حس خودبرتربینی روس‌ها نسبت به مزراخی ها و شکاف‌های درونی جامعه یهودیان را اندکی التیام بخشید و موجب شد عده‌ی زیادی از این مهاجران به ارتش اسرائیل ملحق شوند؛ این امر کشمکش میان روس‌ها و سایر گروه‌های یهودی را کاهش داد اما همچون دیواری میان روس‌ها و اعراب جدایی انداخت.[27]روس‌ها، اما ازلحاظ فرهنگی تأثیر بسیار گسترده‌ای بر اسرائیل گذاردند. بسیاری از مهاجران متخصصین رشته‌های هنر بودند؛ کمپانی تئاتر گشر را شاید بتوان مهم‌ترین نمونه ارتباط فرهنگی مهاجران روس و سایر گروه‌های اسرائیل دانست.[28]

 

 

مسئله‌ی التهاب آور دیگر، وضعیت زنان روس است؛ باید گفت که از میان هشتصد و پنجاه هزار روس مهاجر به اسرائیل، بالغ بر 300 هزار تن را زنان 20 تا 55 ساله تشکیل می‌دادند که بیش از 60 درصد آنها دارای تحصیلات عالیه و 95 درصد دارای شغل بودند. این افراد در کشور جدید با مشکلات عدیده‌ای مواجه بودند که خلاصه آن در ذیل می‌آید:[29]

 

  1. مشکل در تغییر دین به یهودیت و شناخته نشدن به عنوان یهودی علی‌الخصوص برای افرادی که شوهرانشان یهودی بودند؛ اهمیت این مشکل از آنجا بود که در شوروی سابق ازدواج میان ادیانی رایج بود.

  2. در طول سال 1990 بیکاری زنان روس دو تا سه برابر بیش از مردان بود. زنان در شوروی بیشتر به مهندسی و کار در کارخانه مشغول بودند اما در جامعه‌ی اسرائیل نیاز به زنان در این مشاغل احساس نمی‌شد.

  3. دیدگاه بسیار منفی نسبت به زنان روس تا جایی که حتی در رسانه‌های اسرائیلی آنها را فاحشه خطاب می‌کنند. علت این امر را باید در فعالیت گسترده باندهای قاچاق دختران کشورهای تازه استقلال‌یافته همچون لهستان به اسرائیل به عنوان پلی آسان و بی دردسر به غرب جست. این مزاحمت‌های ناشی از دیدگاه غلط گریبان گیر بیش از 50 درصد زنان در 1999 بر اساس گزارش رمنیک بود.

 

در انتها باید گفت که مجموعه‌ی عوامل ذکرشده‌ی فوق اسرائیلیان روس را به این باور رسانده که در جامعه صهیونیستی به عنوان شهروند درجه دو محسوب شده، می‌بایست با جریان حاکم مبارزه کنند. شهروندان عادی روس تبار انتظار داشتند تا بتوانند جامعه‌ی اسرائیل را به نحو مطلوب خودشان تغییر دهند اما به‌مرورزمان به این نتیجه رسیده‌اند که احزاب روس هم مثل حزب کار نمی‌توانند شرایط مطلوب را فراهم آورند. چراکه سیاستمداران این احزاب از نیازهای یهودیان روس بیگانه‌اند؛ امری که دو گزینه را پیش روی آنها قرار داده است؛ فرار یا مبارزه.

 

عده‌ای راه‌حل را در مهاجرت معکوس از اسرائیل می‌دانند چنان که به گزارش روزنامه معاریو، 50 هزار یهودی روس به سرزمین های پیشین خود بازگشتند و در 5 سال اخیر میانگین مهاجرت از روسیه به اسرائیل 75 درصد کاهش داشته است.[30]و گروهی دیگر، راه مبارزه سخت را برگزیده، خطوط قرمز اسرائیل را زیر پا گذارده، اقدام به تشکیل گروه‌های نئو نازی و ضد یهود در داخل سرزمین‌های اشغالی کرده‌اند.

 
 
 
مشاهده مطلب
  • نظرات مخاطبان
عضویت در خبرنامه
سایت هادی