چندرسانه ای

نگاهی به زندگی و فعالیت های نورمن فینکلشتاین

صنعت هولوکاست در خدمت منافع صهیونیسم

آیا مجازات چهره‌های علمی غرب فقط محدود به منتقدین افسانه هولوکاست می‌شود؟ چگونه فرزندان بازماندگان واقعه موسوم به هولوکاست مورد حمله حامیان این افسانه قرار می‌گیرند؟ چرا منتقد دیروز اسرائیل امروز می‌گوید گه دیگر از این رژیم انتقاد نخواهد کرد؟

فینکلشتاین تاکنون سخنی در نفی هولوکاست بر زبان نرانده. وی در حقیقت خود را فرزند دو تن از بازماندگان هولوکاست می‌داند؛ اما او یکی از منتقدین سرسخت اسرائیل و حامیان آن به شمار می‌رود. این استاد سابق دانشگاه و دانشمند علوم سیاسی هولوکاست را دستاویزی برای پیشبرد اهداف صهیونیسم و اسرائیل می‌داند. در گزارش حاضر به زندگی علمی و دیدگاه‌های دکتر نورمن فینکلشتاین پرداخته می‌شود.


فرودگاه بن‌گورین

به گفته یک منبع ناشناس در "شین‌بث"، در 23 ماهمی 2008 از ورود فینکلشتاین به اسرائیل ممانعت به عمل آمد زیرا وی "مشکوک به ارتباط با عناصر متخاصم در لبنان بود.فینکلشتاین پس از ورود به فرودگاه بن‌گورین در تل‌آویو به مدت 24 ساعت بازداشت گردید و پس‌ازآن به آمریکا بازگردانده شد.

فرودگاه بن‌گورین

به گفته یک منبع ناشناس در "شین‌بث"، در 23 ماهمی 2008 از ورود فینکلشتاین به اسرائیل ممانعت به عمل آمد زیرا وی "مشکوک به ارتباط با عناصر متخاصم در لبنان بود.فینکلشتاین پس از ورود به فرودگاه بن‌گورین در تل‌آویو به مدت 24 ساعت بازداشت گردید و پس‌ازآن به آمریکا بازگردانده شد.

کتاب "صنعت هولوکاست"

"صنعت هولوکاست: تعاملاتی در مورد سوءاستفاده از رنج‌های یهودیان" معروف‌ترین اثر نورمن فینکلشتاین است که در سال 2006 منتشر شد. وی در این کتاب اعلام می‌دارد که نهاد یهودیت آمریکا از یاد و خاطره هولوکاست نازی‌ها برای نیل به دستاوردهای سیاسی و مالی و نیز پیشبرد منافع اسرائیل استفاده نموده است. به نوشته فینکلشتاین، این "صنعت هولوکاست" باعث فساد و انحطاط فرهنگ یهودی و نیز یادمان واقعی هولوکاست شده است.

کتاب فینکلشتاین

فینکلشتاین در رساله دکتری خود ادعاهای مطروحه در کتاب "جوان پیترز" (Joan Peters) با عنوان "از ازل: منشأ مناقشه اعراب و اسرائیل بر سر فلسطین" را موردنقد و بررسی قرارداد.پیترز در این کتاب با نگاهی مغرضانه به بررسی تاریخ جمعیت شناختی فلسطین پرداخته است. مطالعات جمعیت شناختی نشان داده‌اند که در زمان حکمرانی عثمانی بر فلسطین 94 درصد از جمعیت آن را اعراب تشکیل می‌دادند، اما این ترکیب جمعینی با مهاجرت صهیونیست‌ها بر هم خورد.

نورمن فینکلشتاین

فینکلشتاین در شهر نیویورک بزرگشده و در همان‌جا وارد دبیرستان جیمز مدیسون (James Madison) گردید. وی مدرک کارشناسی خود را در سال 1974 از دانشگاه بینگهامتون (Binghamton University) در نیویورک دریافت داشت و سپس به تحصیل در دانشکده عملی تحصیلات تکمیلی پاریس پرداخت. وی در سال مدرک کارشناسی ارشد و دکترای خود را در رشته علوم سیاسی از دانشگاه پرینستون (Princeton University) دریافت کرد.

 

والدین نورمن فینکلشتاین چگونه وارد آمریکا شدند

فینکلشتاین دریکی از کتاب‌های خود با عنوان "خانه تسخیرشده" به تجربیات والدینش طی جنگ جهانی دوم پرداخته است. به نوشته وی، ماریلا هاسیت فینکلشتاین (MarylaHusyt Finkelstein) در شهر ورشو لهستان بزرگ‌شده و در اردوگاه مایدانک به کار اجباری مشغول بوده است. همسر اول وی نیز در جنگ جهانی اول کشته شد. بنا بر گزارش‌ها مادر وی طرفدار جدی صلح و در زمان حضور در آمریکا یکی از مخالفین سرسخت جنگ ویتنام بود. ظاهراً فینکلشتاین تأثیر زیادی از تجربیات مادرش در حوزه هولوکاست برگرفته است. مادر وی معتقد بود که غرامت‌های پرداخت‌شده ناشی از هولوکاست نه به یهودیانی چون او بلکه برای تأمین منافع دولت اسرائیل هزینه شده است. زاخاریاس فینکلشتاین (Zacharias Finkelstein)، پدر فینکلشتاین نیز یکی از یهودیان ساکن در محله یهودی‌نشین ورشو و نیز اردوگاه آشویتس بود. پس از جنگ، آن‌ها در اردوگاه افراد آواره در اتریش با یکدیگر آشنا شدند و سپس به آمریکا مهاجرت نمودند. هردوی والدین فینکلشتاین در سال 1995 درگذشتند.

 

ماریا هاسیت فینکلشتاین، مادر نورمن فینکلشتاین

وی معتقد بود که غرامت‌های پرداخت‌شده ناشی از هولوکاست نه به بازماندگان این واقعه بلکه برای تأمین منافع دولت اسرائیل هزینه می‌شود

 

تحصیلات و زندگی دانشگاهی نورمن فینکلشتاین

فینکلشتاین در شهر نیویورک بزرگشده و در همان‌جا وارد دبیرستان جیمز مدیسون (James Madison) گردید. وی مدرک کارشناسی خود را در سال 1974 از دانشگاه بینگهامتون (Binghamton University) در نیویورک دریافت داشت و سپس به تحصیل در دانشکده عملی تحصیلات تکمیلی پاریس پرداخت. وی در سال مدرک کارشناسی ارشد و دکترای خود را در رشته علوم سیاسی از دانشگاه پرینستون (Princeton University) دریافت کرد. فینکلشتاین رساله دکتری خود را در مورد صهیونیسم نوشت و از همین‌جا بود که آثار وی توجهات را معطوف به خود نمودند. فینکلشتاین قبل از اخذ شغل دانشگاهی به‌صورت نیمه‌وقت به‌عنوان مددکار اجتماعی نوجوانان ترک تحصیل‌کرده در نیویورک به کار مشغول بود. وی سپس به ترتیب در دانشگاه‌های راتجرز (Rutgers University)، دانشگاه نیویورک، دانشکده بروکلین و دانشکده هانتر (Hunter College) و درنهایت در دانشگاه دی‌پل (DePaul University) در شیکاگو به تدریس پرداخت.

 

رساله دکتری و نقد تاریخ ساختگی فلسطین

فینکلشتاین در رساله دکتری خود ادعاهای مطروحه در کتاب "جوان پیترز" (Joan Peters) با عنوان "از ازل: منشأ مناقشه اعراب و اسرائیل بر سر فلسطین" را موردنقد و بررسی قرارداد. پیترز در این کتاب با نگاهی مغرضانه به بررسی تاریخ جمعیت شناختی فلسطین پرداخته است. مطالعات جمعیت شناختی نشان داده‌اند که در زمان حکمرانی عثمانی بر فلسطین 94 درصد از جمعیت آن را اعراب تشکیل می‌دادند، اما این ترکیب جمعینی با مهاجرت صهیونیست‌ها بر هم خورد. پیترز این یافته‌ها را به صورتی رادیکال به چالش کشیده و ادعا نمود که ساکنین کنونی فلسطین بازماندگان و نوادگان اعرابی هستند که در اوایل قرن 19 به این سرزمین مهاجرت نموده‌اند. مهاجرتی که در زمان قیمومیت انگلستان نیز ادامه یافت.

 

در همین حین، جمعیت بزرگی از یهودیان که به ادعای نویسنده کتاب تعدادشان برابر با این اعراب مهاجر بود از کشورهای عربی اخراج شده و در فلسطین پناه گرفتند. به اعتقاد پیتر آنچه از آن به‌عنوان مسئله پناهندگان فلسطینی یاد می‌شود در حقیقت یک مبادله جمعیتی است که از جنگ اعراب و اسرائیل در سال 1948 ناشی گشته؛ بنابراین وی واقعیت مالکیت تاریخی اعراب بر فلسطین را رد نمود.

 

دکتر فینکلشتاین در سخنرانی سال 2009 در دانشگاه لیدز

 

فینکلشتاین اعلام نمود که این کتاب تنها یک "فریب بزرگ" است. فینکلشتاین در رساله دکتری خود که بعدها به‌صورت کتابی با عنوان "تصویر و واقعیت مناقشه اعراب و اسرائیل" منتشر گشت پرده از بسیاری تناقضات این کتاب و نیز دروغ‌پردازی‌های آن برداشت، به‌گونه‌ای که علی‌رغم استقبال گسترده اولیه از این کتاب در غرب، به علت افشاگری‌های فینکلشتاین دیگر به‌عنوان یک منبع تاریخی مورد استناد قرار نمی‌گیرد. بدین ترتیب بود که فینکلشتاین به‌صورت جدی و علنی به مبارزه بانفوذ صهیونیسم در فضای دانشگاهی و علمی غرب برخاست.

 

صنعت هولوکاست

"صنعت هولوکاست: تعاملاتی در مورد سوءاستفاده از رنج‌های یهودیان" معروف‌ترین اثر نورمن فینکلشتاین است که در سال 2006 منتشر شد. وی در این کتاب اعلام می‌دارد که نهاد یهودیت آمریکا از یاد و خاطره هولوکاست نازی‌ها برای نیل به دستاوردهای سیاسی و مالی و نیز پیشبرد منافع اسرائیل استفاده نموده است. به نوشته فینکلشتاین، این "صنعت هولوکاست" باعث فساد و انحطاط فرهنگ یهودی و نیز یادمان واقعی هولوکاست شده است.

 

فینکلشتاین در فصل اول کتاب با عنوان "تبدیل هولوکاست به سرمایه" بیان می‌دارد که تا دهه 1980، در زندگی فرهنگی آمریکایی‌ها "جنگ علیه یهودیان" اهمیت بیشتری از جنگ داخلی این کشور یافته بود. (صفحه 11) وی در فصل دوم با عنوان "فریبکاران، کلاه‌برداران و تاریخ" می‌نویسد که در سال 1967، دو مفهوم در گفتمان عمومی ظاهر گشتند: منحصربه‌فرد بودن هولوکاست و هولوکاست به معنای اوج سامی‌ستیزی غیرعقلانی و تاریخی در اروپا. فینکلشتاین بیان می‌دارد که این دو مفهوم تبدیل به عناصر اصلی "صنعت هولوکاست" شدند. (صفحه 13) وی در فصل سوم کتاب خود بدین مسئله می‌پردازد که تعداد بازماندگان هولوکاست که توسط گروه‌های امدادگر و نجات ثبت‌شده بودند از 100000 نفر در سال 1954 به تقریباً 1 میلیون نفر افزایش یافتند. فینکلشتاین بارها اعلام داشته است که براثر این امر ادعاهای "تقلبی" علیه بانک‌های سوئیس مطرح گشتند و بدین ترتیب مبالغ هنگفتی به افراد متقلب پرداخت شد درحالی‌که بازماندگان واقعی هیچ‌چیزی دریافت نکردند.

 

به شهادت فینکلشتاین هولوکاست سلاحی ایدئولوژیک در دستان حامیان صهیونیسم و ابزاری برای مظلوم‌نمایی اسرائیل است

 

فینکلشتاین همچنین در این کتاب الی ویزل (Elie Wiesel) [پرفسور یهودی آمریکایی، بازمانده ادعایی هولوکاست و برنده جایزه صلح نوبل] و دیگران را متهم نموده که از یاد و خاطره هولوکاست به‌عنوان یک "سلاح ایدئولوژیک" استفاده می‌کنند. به نظر وی رژیم اشغالگر قدس نیز همین رویه را در پیش‌گرفته است، "[اسرائیل] یکی از قدرتمندترین نیروهای نظامی جهان و باسابقه‌ای دهشتناک از نقض حقوق بشر، [می‌تواند] خود را به‌عنوان یک دولت قربانی ترسیم نماید" تا "از انتقادها مصون بماند."

این کتاب دو بار به فارسی ترجمه‌شده‌ است:

"صنعت یهودی‌سازی"، ترجمه سوسن سلیم‌زاده، تهران: سازمان چاپ وانتشارات وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی؛

"سوداگران فاجعه: درباره سوءاستفاده از رنج‌های یهودیان"، ترجمه علاءالدین طباطبایی، تهران: انتشارات هرمس، ۱۳۸۳.

 

پایان تدریس نورمن فینکلشتاین در دانشگاه‌ها در پی فشارهای حامیان صنعت هولوکاست

در سپتامبر 2006، آلن درشویتز با ارسال نامه‌ای به اعضای هیأت علمی دانشکده‌های حقوق و علوم سیاسی که خود آن را "گزارش فاحش‌ترین گناهان دانشگاهی، دروغ‌ها و تحریفت های وی" می‌نامید، و نیز با انجام لابی‌گری سعی در پایان بخشیدن به تدریس فینکلشتاین در این دانشگاه نمود.

 

فعالیت‌های فینکلشتاین در دانشگاه دی‌پل با رأی مخالف به‌حکم تدریس وی به اتمام رسید

 

کمیته علوم سیاسی دانشگاه اتهامات وارده را بررسی نموده و آن‌ها را رد نمود. گروه علوم سیاسی سپس از دو محقق دانشگاهی مستقل و متخصص در مناقشه اسرائیل و فلسطین درخواست نمود تا نظر خود را در مورد این اتهامات ارائه نمایند. آن‌ها نیز رأی کمیته را تأیید کردند. در اوایل سال 2007، گروه علوم سیاسی دانشگاه دی‌پل با 9 رأی موافق در برابر 3 رأی مخالف و نیز کمیته کارکنان هنرها و علوم آزاد با 5 رأی موافق و بدون رأی مخالف، حکم تدریس فینکلشتاین را تأیید نمودند. سه عضو مخالف کمیته یک گزارش اقلیت ارائه نموده و خواستار لغو حکم تدریس شدند. چاک ساچر (Chuck Suchar)، رئیس دانشکده نیز از این گزارش حمایت نمود. وی اعلام کرد که حملات فینکلشتاین به حامیان هولوکاست در تضاد باارزش‌های دانشگاه ‌دی‌پل است.

 

چاک ساچر، رئیس‌ دانشکده و دنیس هولت‌اشنایدر، رئیس دانشگاه دی‌پل برخلاف نظر

اعضای هیات علمی و دانشجویان دانشگاه حکم تدریس فینکلشتاین را رد نمودند.

 

در ماه ژوئن 2007، "هیئت ارتقاء و حکم شغلی" دانشگاه بارأی 4 در برابر 3 و با تأیید کشیش دنیس هولت اشنایدر (Dennis Holtschneider)، حکم تدریس فینکلشتاین را لغو نمود. در همین حین، دانشگاه حکم تدریس مهرین لارودی (MehreneLarudee)، استاد مطالعات بین‌المللی و یکی از حامیان سرسخت فینکلشتاین رانیز علی‌رغم حمایت‌های گروه و هیأت علمی و نیز رئیس‌ گروه روابط بین‌‌المللی لغو نمود.

 

مهرین لارودی، استاد مطالعات بین‌المللی دانشگاه دی‌پل نیز متعاقب حمایت از فینکلشتاین شغل دانشگاهی خود را پایان‌یافته دید
 

واکنش‌ها نسبت به لغو حکم تدریس فینکلشتاین

در پی این رویداد، اعضای هیأت علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه دی‌پل و نیز دانشکده هنرها و علوم آزاد اعلام نمودند که از ارائه رأی اعتماد به رؤسای دانشگاه و دانشکده‌ها خودداری خواهند نمود. علاوه بر این ده‌ها نفر از دانشجویان دانشگاه دی‌پل در اعتراض به این رویداد دست به تحصن و بیست‌وچهار ساعت اعتصاب غذا زدند.

 

ممانعت از ورود به اسرائیل به مدت ده سال

به گفته یک منبع ناشناس در "شین‌بث"، در 23 ماهمی 2008 از ورود فینکلشتاین به اسرائیل ممانعت به عمل آمد زیرا وی "مشکوک به ارتباط با عناصر متخاصم در لبنان بود." فینکلشتاین قبلاً به لبنان مسافرت نموده و طی جنگ لبنان در سال 2006 با خانواده‌های لبنانی دیدار کرده بود. وی به مدت 10 سال از ورود به اسرائیل منع شده است.

 

رابطه عاشقانه یهودیان آمریکا و اسرائیل به پایان خود نزدیک می‌شود

اگرچه فینکلشتاین شغل دانشگاهی خود را در سال 2007 از دست داد اما هنوز هم یکی از کسانی است که دانشگاه‌های زیادی از وی برای سخنرانی دعوت می‌کنند. اگر امروز به یکی از سخنرانی‌های وی بروید خواهید شنید که او می‌گوید: "من دیگر از اسرائیل انتقاد نخواهم کرد." دلیل این امر تغییر نگرش وی نیست بلکه زیرابه نظر فینکلشتاین امروزه این کار بسیار رواج یافته و راحت شده است.

 

آخرین کتاب فینکلشتاین

" آن‌ها بسیار می‌دانند: چرا رابطه عاشقانه یهودیان آمریکا و اسرائیل به پایان خود نزدیک می‌شود؟"

 

وی در آخرین کتاب خود با عنوان "آن‌ها بسیار می‌دانند: چرا رابطه عاشقانه یهودیان آمریکا و اسرائیل به پایان خود نزدیک می‌شود؟" می‌نویسد که یهودیان آمریکا علی‌رغم برخورداری از دیدگاهی لیبرال و نزدیک به دموکرات‌ها، به صورتی سنتی جزو حامیان سرسخت اسرائیل بوده‌اند. به نوشته وی، علی‌رغم سابقه طولانی اسرائیل در نظامی‌گری، شهرک‌سازی‌های غیرقانونی و نقض حقوق بشر، یهودیان آمریکا جزو حامیان سرسخت "میهن" یهودیت بوده‌اند. اما این فرآیند در حال تغییر است.

گزارش‌های نهاد‌های بین‌المللی به‌مانند دیده‌بان حقوق بشر و عفو بین‌الملل و یا اثر افراد برجسته‌ای چون جیمی کارتر و دیگران باعث گشته که حمایت‌های یهودیان امریکا از رژیم صهیونیستی رو به زوال گذارد. این فرآیند بالأخص در میان یهودیان جوان بسیار بیشتر است به‌گونه‌ای که بر اساس نظرسنجی دانشگاه براندیس (Brandeis University) در سال 2010 تنها 25 درصد از یهودیان زیر 40 سال احساس تعلق‌خاطر به اسرائیل دارند.

 

 

وی در فصول بعدی در کتاب خود آثار مدافعین اسرائیل به‌مانند جفری گلبرگ (Jeffrey Goldberg)، مایکل اورن (Michael Oren)، دنیس راس (Dennis Ross) و بنی موریس (Benny Morris) را باسابقه تاریخی اسرائیل مقایسه کرده و نشان می‌دهد که ادعاهای آن‌ها کاملاً جانبدارانه است. فینکلشتاین بیان می‌دارد که با افزایش تعداد یهودیان آمریکایی که نادرستی مباحث مطروحه در این بهانه‌ها را دریافته و سابقه اسرائیل را غیرقابل‌دفاع تشخیص می‌دهند، فرصت مناسبی برای پیشرفت سیاسی در منطقه‌ای پدید می‌آید که طی دهه‌های متمادی در بن‌بست ناشی از بی‌عدالتی و رنج گرفتار بوده است.

مشاهده مطلب
  • نظرات مخاطبان
عضویت در خبرنامه
سایت هادی